ALBA MIOČEV
UMJETNICA
Tema kojom se naviše bavim je vrijeme, iako o tome nisam toliko razmišljala dok sam radila. No, vrijeme se kao tema provlači svih ovih godina što slikam…
Albini zapisi iz sketchbooka…
Alba, što u prijevodu s latinskog znači bijela, slikarica je mlađe, odnosno generacije čije vrijeme tek dolazi. No, Alba Miočev nije samo to, već i štošta drugo. Naime, njezin je umjetnički DNK satkan od različitih utjecaja, interesa i senzibiliteta. Alba potječe iz Zadra, grada čistih i vedrih vizura, prije nego što isti bivaju ekspresno zamijenjeni tamom oblaka, donešenim od velebitske bure. Ova atmosferska dijalektika morala je na određeni način utjecati i na slikarsku paletu i izričaj ove mlade pespektivne umjetnice, koja trenutno živi i stvara u Zagrebu.
Govoreći o njenom slikarskom radu općenito, možemo se osvrnuti na nekoliko ciklusa koji su nastali gotovo usporedno jedni s drugima unatrag nekoliko godina, a izlagani su već na nekolicini domaćih izložbi u renomiranim galerijama te pokupili laude javnosti i struke. Napomenimo, ipak, da se ne radi o ciklusima u strogom smislu, već više o našim osobnim opservacijama na njezine zanimljive radove, koje smo pokušali sažeti na zaokružene cjeline zajedničkih nazivnika. Kao jedna od konstanta, međutim, u slikarskom radu Albe Miočev provlači se tema vremena, koju umjetnica koristi kao izvor autorefleksije i vlastite introspekcije koju zatim prenosi na platno. Iako vremensku dimenziju u svoje slikarstvo nije uključila svjesno, počevši od slika s prikazom Jošuinog drva - čuvene vrste juke (lat. yucca) koja raste u suhom dijelu američkog jugozapada - Alba temi vremena pristupa kroz motive koji su ju osobno obilježili te u kojima može pronaći dublja asocijativna značenja. Nije stoga, čudno da su njoj svojstvenu - atipičnu vrstu motiva (inače, Jošuino drvo na slikama Albe Miočev stiglo je kao insipiracija putem slikanih pozadina računalnih ekrana - nesumnjivo dizajniranih u kalifornijskoj Silikonskoj dolini) - posljednjih godina počele zamijenjivati fotografije iz vlastitih ili tuđih fotoalbuma.
Njih Alba koristi kao polaznu točku svojih kompozicija povećih dimenzija, gdje one funkcioniraju po sistemu nekog osobnog ikonografskog ključa, kao zadavatelj smjera slikane kompozicije i nositelj opće atmosfere slike - onakve kakva je ostala u sjećanju autorice u odnosu na sam prikazani događaj. Uz spomenute fotografije, Alba gotovo uvijek sa sobom nosi i vlastiti sketchbook - dnevnik intimnih zapisa te slikanu bazu podataka o proživljenim trenutcima, od kojih poneki dožive i rekreaciju na veće dimenzije.
Kako drugačije, ako ne kroz osobno iskustvo autorice, protumačiti simpatičnu sliku povećeg žutog limuna unutar kojeg se - kao slika unutar slike - pojavljuje malena loggia klasičnog arhitektonskog tipa; ili pak slikana reprodukcija američkog glumca Prestona Lacyja iz serije Jackass, smještena u romantični ambijent dječjeg romana Mali Princ.
Slikarski rad Albe Miočev izdvajamo i po upotrebi boje, koju Alba skladno koristi ostvarujući dojam prozračnosti svojih kompozicija - budući da se vrlo često kreću u neutralnome pastelnom spektru različitih polikromnih tonova. Rekli bismo, ipak, da su Albine omiljene boje bijela (vidi prvu rečenicu teksta), narančasta, zelena i plava. Crvenu rado koristi kako bi akcentuirala pojedini element slike, unoseći dinamiku u njezin ritam. Albino baratanje bojom posebno se ističe u kompozicijama koje zalaze u područje apstrakcije, koja joj omogućava slobodnije tretiranje slikane površine i gušći pastozni nanos boje.
Da ne završimo samo u slikarskome području Albinog djelovanja, ukazali bi i na druge medije koja umjetnica istražuje, a u posljednje vrijeme od kojih se ističe crtanje po tkanini. Ovaj interesantan pristup razvio se iz Albinih - već spomenutih - zapisa ili zabilješki iz sketchbooka, koje Alba transponira na golemu dimenziju tkanina, ponekad popunjavajući površinu čitavoga zida. Ovi, gotovo pa ambijentalni radovi, parafraza su Albinih monokromnih crteža (najčešče u plavoj) koji imitiraju ili barem podsjećaju na prepoznatljivu estetiku portugalskih azulejosa. Šarolik opus Albinih kreativnih dostignuća, kao i jednako šarolik ikonografski imaginarij pojedinih slikanih ostvarenja, jamac su i garancija pravoga smjera kojim je umjetnica krenula, te svakako željno iščekujemo njezin idući zalazak u nepoznato…